Kimmietid

november 20, 2009

Mer drama än någon vill ha...

...en väninna ringde mig idag på eftermiddagen på jobb och undrade om jag hade tid att lyssna en stund. Självklart sa jag - det hördes på rösten att hon hade något att berätta som var viktigt för henne att få säga.
Hon har en son som är lika gammal som min son, våra söner lekte tillsammans när de var små men har blivit väldigt olika personligheter med tiden.
Detta är samma väninna som gick igenom en riktigt ful skilsmässa för ett par år sedan. Nu visar det sig att hennes (som jag minns honom) söta lilla kille har hamnat helt fel och använder droger. Detta har tydligen pågått under nästan ett år och de har jagat, sökt och skrikit efter hjälp inom alla instanser som finns, de går i terapi och har kämpat som bara den - hon har inte velat berätta för resten av oss eftersom hon kände sig skamsen när hon hör om våra barn som det (tack och lov) går bra för. Hon tyckte det kändes bra att berätta nu och det kan nog behövas att ventilera även om jag inte har någon direkt erfarenhet inom detta själv så kan jag ju alltid lyssna. Jag lät henne veta att hon kan be om hjälp närhelst det kan behövas och oavsett vad hon behöver - sen gick jag hem och gav min son en jättestor kram (som han halvt besvärat försökte skruva sig ur - sådär som tonårskillar gör).

8 Comments:

  • At 2009-11-20 21:10, Anonymous -Nena- said…

    Visst måste man få ventilera och då är det bra med en som kan lyssna även om personen inte har någon erfarenhet av det hela.
    Viktigaste ä ju ändå att man finns där...

     
  • At 2009-11-20 21:20, Blogger Kimmie said…

    Nena: Ibland kan man behöva någon som lyssnar. Hon och jag känner varandra väldigt väl så jag tror hon vet att jag finns där om jag kan göra något... eller bara för att lasta av sig.

     
  • At 2009-11-20 22:07, Anonymous Ingela said…

    Så jobbigt det måste vara för henne... Skönt att hon har dig som kan lyssna.

    Ha en fin helg!!

     
  • At 2009-11-20 22:38, Blogger Kimmie said…

    Ingela: Helt obegripligt svårt måste det vara och så skrämmande.

    Ha det riktigt bra!

     
  • At 2009-11-21 09:19, Anonymous Pisan said…

    Oj oj. Bra att hon har dig som kan stötta, lyssna och krama när det behövs. Måste vara fruktansvärt jobbigt för föräldrarna. Hoppas att de lyckas få sonen från drogerna. Önskar dig en fin lördag! KRAMEN!

     
  • At 2009-11-21 09:25, Blogger Kimmie said…

    Pisan: Usch ja, man får bara hoppas att det går bra för dem och att de lyckas få den hjälp de behöver.

     
  • At 2009-11-21 09:56, Blogger Hossan said…

    Tänk vad bra man har det trots allt!

     
  • At 2009-11-21 10:12, Blogger Kimmie said…

    Hossan: Jag tänkte samma sak, mina bekymmer är rätt små.

     

Skicka en kommentar

<< Home

 
Hit Counter
Free Counter