Kimmietid

augusti 28, 2009

Alla undrar.....är det svininfluensan?

En kollega kom hit imorse var lite hostig, ett par timmar senare gick hon hem alldeles yr i huvudet, mer hostig och uppenbart med en hel del feber!!??
Så nu är samtalsämnet här rätt uppenbart va? Vi hoppas det är en vanlig förkylning.

Jag känner obehag inför en ny influensa som det finns risk att många får, sist jag hade influensa var i februari 2006 - så sjuk vill jag aldrig bli igen. Jag hade närmare 40 graders feber i en hel vecka, konstant feber trots att jag tog maxgränsen av Panodil man får ta per dag. Jag hostade så att jag inte fick luft och var så dålig att jag bara låg och tittade i väggen, orkade varken läsa eller titta på TV. När febern till slut gick ner så att jag bara hade lite feber var jag så svag att jag knappt kunde stå på benen. Fick gå till läkare eftersom jag verkligen inte kunde gå till jobb och det redan gått en vecka. Då fick jag reda på att jag fått en följdsjukdom efter influensan - lunginflammation - en hel vecka till låg jag i sängen sjukskriven. Det tog dessutom ett par månader efter detta innan jag kände mig normalstark igen. Gissa om jag tänker springa till vårdcentralen så fort vaccineringen kommer igång =)

6 Comments:

  • At 2009-08-28 13:55, Blogger -Nena- said…

    Nu reagerar man direkt om någon hostar eller nyser mer än kanske normalt och tankarna går ganska lätt mot svininfluensan.

    Förstår att du inte vill bli så sjuk igen...
    Tror inte jag varit så dålig så länge men minns makens lunginflammation och det vill vi inte ha här hemma igen.

    Håller tummen på att det bara är en vanlig hederlig förkylning som din kollega har.
    Både för hennes och er skull.

     
  • At 2009-08-28 14:00, Blogger Kimmie said…

    Nena: Vi hoppas på att hon är frisk och pigg igen på Måndag, det går ju mycket förkylningar också.

     
  • At 2009-08-28 14:17, Anonymous Pisan said…

    Så länge och så dålig har jag också blivit när jag haft influensa. Det är vanligt med följdsjukdomar efter influensa - och det är det som folk blir riktigt dåliga av och t o m dör av, alltså inte själva influensan i sig. Hastigt insjuknande är klassiskt för influensa så det låter ju inte helt otroligt att det är det som din kollega drabbats av. Håller tummarna för att du inte blivit smittad!! KRAM!!

     
  • At 2009-08-28 15:52, Blogger Kimmie said…

    Pisan: Jag håller också tummarna - även för hennes skull!

     
  • At 2009-08-28 18:37, Blogger Helga - precious said…

    Ingen höjdare med influensa... tänk så mycket folk man träffar också...

     
  • At 2009-08-28 18:39, Blogger Kimmie said…

    Helga: Ja, du måste ju vara väldigt utsatt med det jobb du har.

     

Skicka en kommentar

<< Home

 
Hit Counter
Free Counter