Kimmietid

januari 18, 2009

Det utlovade Bagelsreceptet

Dessa är ganska lika originalet - jag har bakat en massa olika recept för att hitta rätt och har ett till som jag inte kunde hitta som är ännnu ett snäpp bättre - det innehåller surdegskultur.
Men detta är jättegott och klart godkänt. Jag gjorde dubbel sats därför tog det rätt lång tid.

Bagels 12 st
Ugnstemperatur 225º
Ingredienser : 5 dl vatten
25 g jäst
2 msk olja
1 msk salt
2 msk ljus sirap
ca 14 dl vetemjöl eller vetemjöl special
kokning: ca 4 liter vatten
ev garnering: sesamfrö eller vallmofrö
ev smaksättning t.ex vitlökspulver eller någon torkad ört

TillagningVärm vattnet till 37°C (fingervarmt). Smula sönder jästen i en bunke och rör ut den med lite av vattnet. Tillsätt resten av vattnet, olja, salt, sirap eller socker och nästan allt mjöl, spara lite till utbakningen. Arbeta ihop den väl till en smidig deg. Täck över och låt jäsa ca 1 timme.
Tag upp degen på mjölat bakbord och forma den till en längd. Dela den i 12 delar. Forma runda bullar och platta till dem lite. Stick tummen eller pekfingret rakt igenom och snurra bullen så att hålet blir större. Hålet måste göras större än man vill ha det efter gräddningen eftersom hålet krymper vid jäsningen.
Lägg bröden på mjölat bakplåtspapper, täck över och låt jäsa ca 15 min. Sätt på ugnen.
Koka upp vatten i en vid gryta. Lägg i 3-4 ringar i taget och koka ca 1 min på varje sida. Lägg dem på plåtar med bakplåtspapper. Strö ev över sesam- eller vallmofrö.
Grädda i mitten av ugnen 15-20 min. Låt kallna på galler under bakduk.

Jag tycker de är godast, lätt rostade med färskost.

Mums.

1 Comments:

Skicka en kommentar

<< Home

 
Hit Counter
Free Counter