Kimmietid

augusti 01, 2009

Hur smart är en katt?

Jag vet inte! Blev helt nervös ikväll efter att jag och sonen grillat och ätit så står jag och diskar, ser då en söt liten grå katt på uteplatsbordet - där får han gärna vara men jag blev lite nervös för den heta grillen som var ca en meter bort.
Är en katt så smart att han inte hoppar dit? Katten satt och slickade på bordet där jag antar lite köttsaft hamnat när jag skar upp fläskfilén för att se om den var lagom grillad - sedan tittade han lystet mot grillen - där var inget kött men det blir alltid något kvar på gallret. Så jag gick ut och hoppades katten skulle bli rädd och springa iväg när jag öppnade dörren - men han var visst riktigt tam och satt bara och tittade på mig så jag kunde plocka upp den lilla rackaren och bära iväg den en bit och sedan satte jag ner den och där satt den och tittade på mig istället för att smita. Huvudsaken var att det blev ingen katt med brända tassar - jag vet ingenting om katter så kanske de är smarta nog att undvika sådant ändå - vad säger ni som vet?

5 Comments:

  • At 2009-08-02 09:23, Blogger Hossan said…

    Ja, jag TROR att katter är smarta nog att veta att de inte ska gå nära sånt som är varmt

    Mina har alltid hållit sig undan sådant som luktar varmt, inte ens spisen hoppar de upp på när den varit på och jag kan ha stearinljus tända utan att oroa mig för att de ska sätta fyr på sig själva eller huset (fast jag brukar inte lämna ljusen tända någon längre stund om jag inte är själv är i rummet)

    Min lillasyster måste alltid sätta en panna med kallt vatten på plattan - om det är en säkerhetåtgärd eller om hon faktiskt haft någon incident med brända katt-tassar vet jag inte.

    Tror nog förr att man behöver vara orolig om det varit en hund...

     
  • At 2009-08-02 13:12, Blogger Kimmie said…

    Hossan: Har aldrig hört någon berätta att sådant hänt så de är antagligen så kloka.

     
  • At 2009-08-02 13:28, Anonymous Annica said…

    Katter är smarta djur. Ingen av mina har gått över spisplattorna då de ännu varit varma efter man haft dem på.
    De har dock kollat in sterinljusen men aldrig gått så nära att de fått morrhår eller annat bränt.
    Katten du hade på bordet stod nog och väntade till grillen skulle kallna för sedan se om det fanns något gott kvar på gallret.

     
  • At 2009-08-02 15:10, Blogger Kimmie said…

    Annica: Vad bra, då behöver jag inte oroa mig för det - man vill ju inte orsaka skada.

     
  • At 2009-08-03 13:32, Blogger -Nena- said…

    Tror nog också att de förstår att det är varm.
    Har aldrig hört om att kompisarnas katter bränt sig så men min brors katt var nyfiken på ett stearinljus när vi var där och brände morrhåren och han var så korkad så han gjorde det två gånger samma kväll.
    Men den katten är inte som andra *s*

     

Skicka en kommentar

<< Home

 
Hit Counter
Free Counter