Kimmietid

maj 12, 2009

Jag tror att jag kommer ihåg det trots allt...

Annica bad om Kycklingsoppreceptet och jag skrev att jag skulle skriva det ikväll men jag har nog det i huvudet faktiskt. Det är min favoritsoppa och den enda soppan som sonen äter så jag har gjort den mycket.

2 kycklingfileér som jag tärnar och steker upp litegrann, man kan såklart bara låta den koka med i soppan men jag är alltid nojjig med kyckling och vill vara helt säker på att den är väl tillagad.

I en gryta smälter man en rejäl klick margarin. Sedan fräser jag upp en hackad purjolök, ett par skivade morötter och ett par hackade vitlöksklyftor i detta.
När de har fräst ett par minuter häller jag på ca 4-5 dl vatten och en smulad
kycklingbuljongtärning. Låter puttra en liten stund och sedan i med 3-4 dl minimilda (man kan använda matlagningsgrädde eller riktig grädde om man vill - jag tar minimilda för smaken blir lika god och så är den mager).
Lite örter, färska - torkade eller frysta. Salt och vitpeppar.

När det puttrat en stund tar jag av kastrullen och kör med en stavmixer i soppan så att morötter och purjolök nästan helt mals sönder, soppan får då en härlig färg utav morötterna.

Sedan lägger jag i kycklingen och klipper ner lite gräslök så får den stå och puttra ett tag. Eftersom kycklingen då redan är klar så behöver det inte vara så länge.

4 Comments:

  • At 2009-05-12 09:04, Blogger Hossan said…

    Låter gott men alldeles för omständigt för en latmaja som mig :-)

     
  • At 2009-05-12 09:48, Blogger Kimmie said…

    Hossan: Faktiskt går det rätt lätt.

     
  • At 2009-05-12 12:27, Anonymous Annica said…

    Mums. Tycker den låter inte så omständig. Men ingen potatis eller ris till i soppan?
    Blir att koka soppa här denna vecka

     
  • At 2009-05-12 13:17, Blogger Kimmie said…

    Annica: Nej, bara som den är också brukar vi ha en knäckemacka vid sidan eller ibland har vi haft vitlöksbröd.

     

Skicka en kommentar

<< Home

 
Hit Counter
Free Counter