Kimmietid

augusti 13, 2009

Tränad för framtiden

Jag tvättar ikväll - jag har sedan sonen var liten sagt att när han börjar gymnasiet så är det också dags att lära sig mer om praktiska saker hemma.
Vi har nu gemensamt bestämt att ÅR ETT: av gymnasiet så ska sonen
lära sig att sätta igång tvätten, alltså jag sorterar och skriver en lapp om det ska gå på 40 grader eller kanske 60 grader så kan han starta tvätten så att det är igång när jag kommer hem från jobb - han ska också börja lära sig att sortera tvätt. (Jag är lite försiktig här efter att hans pappa bara gick på färg på den tiden vi var gifta och tvättade mina lammullströjor så de såg ut som babykläder =( lite sur blir man då.)
ÅR TVÅ: ska han kunna fixa en hel tvättid själv om det är nödvändigt.
ÅR TRE: ska han kunna tvätta och dessutom stryka sina egna plagg -
Viktigast av allt är givetvis pluggandet men jag vill verkligen inte skicka ut en ung man i det skick de flesta unga och äldre män jag träffade som ung var - helt hjälplösa. Jag gifte mig med en 9 år äldre man som tvättade allt på samma sätt oavsett färg och material och som när han skulle laga middag serverade varma mackor eller stekt ägg ?? Bättre mat än så kan sonen redan laga men jag tror på att man ska kunna klara sig själv - och dessutom kan det nog vara kul som ung kille att fixa till en god hemlagad middag.
Det kan han redan! Men han är lite mindre bra på att städa, vi får öva på det.
Jag var själv ingen stjärna på det området när jag var 15 men man lär sig.
Så Nena - jag laddar för en bra svärson till dig - nu får du lära din söta dotter detsamma =) så kan vi bli släkt framöver!

2 Comments:

  • At 2009-08-14 01:57, Blogger -Nena- said…

    *ASG* När jag började läsa så satt jag och funderade på att han blir ju perfekta svärsonen ;)
    Skrattar nu för mg själv efter sista raderna :)
    Japp lovar att hon ska få träna så att de får ett bra hem i framtiden ;o)

     
  • At 2009-08-15 09:32, Blogger Hossan said…

    Ja, jag skulle kanske också behöva lära mig hur man tvättar. Sorterar för det mest på ljust och mörkt och sen får de gå på 60 grader :-)
    Än så länge har det funkat hyfsat bra, fast jag fpr sällan bort fläckar...??? Hmmm?

    Sonen är redan en kanonkille och han kommer att bli ett klipp för den som blir den lyckliga!

     

Skicka en kommentar

<< Home

 
Hit Counter
Free Counter