Kimmietid

oktober 20, 2013

Matlagningssöndag

Har blivit så några Söndagar nu att jag fått dille på matlagning. Idag har jag efter att först besökt gymmet och ICA satt igång med lite av varje i köket.
Först gjorde jag en stor gryta av min senaste favorit som är en god krämig tomatsoppa med kryddig korv i, det blev till en hel del jobbluncher.
Sedan gjorde jag en pizzasallad som ska stå någon/några dagar i kylen för att nå bästa smak, bra tillbehör till många olika rätter.
Så hade jag köpt en skinkstek och hade först tänkt göra den på vanligt svenskt sätt men kände inte riktigt för det så på nätet hittade jag ett recept att göra den på lite grekiskt sätt.
Den står i ugnen nu och doftar gott, har redan varit inne i 1,5 timme och lika lång tid är kvar - alltså låg värme. Gned in den med grovsalt och rosmarin, skar några hål där jag tryckte in vitlöksklyftor och sedan in i ugn på galler med form under för att fånga upp droppande köttsaft. Mot slutet ska man ta ut den höja temperaturen lite och pensla över den med flytande honung och ha i ugnen en liten stund till. Honung ska jag egentligen inte äta men i detta fall ser jag det som lite krydda bara - det lät gott tyckte jag och kött som tillagas länge brukar ju bli väldigt gott.

Helgen har i övrigt var skön men gått alldeles för fort, ser fram emot att jag ska ha några semesterdagar i samband med Alla Helgon helgen, det kommer att bli en långhelg på hela 4 dagar. Vi ska då också fira sonens födelsedag och det blir skönt att kunna baka och fixa med mat i lugn och ro inför kalaset istället för att stressa på kvällar efter jobb.

3 Comments:

  • At 2013-10-21 00:49, Blogger -Nena- said…

    Lät väldigt gott med skinksteken.
    Kul att testa något nytt också.

    Ja nu är det storkalas på G
    Planers för fullt här också, maten planerar jag och den blivande 20 åringen medan lillsyrran tar hand om kaka och tårta.

    Skönt med långledigt.
    Ha en skön start på veckan!

     
  • At 2013-10-21 17:15, Blogger Kimmie said…

    Den blev god men kunde tagit ut den en kvart innan, en liten gnutta torr.
    Maten har vi bestämt tillsammans men jag får baka tårtan själv också =), tårtan är alltid samma på sonens födelsedag - amerikansk Carrot Cake.

     
  • At 2013-10-21 18:17, Anonymous Helga said…

    Den skinksteken låter god och spännande... mmmm....

    Härligt med lite semester på G!!!

     

Skicka en kommentar

<< Home

 
Hit Counter
Free Counter