Kimmietid

april 25, 2009

Barndomens semestrar

Kan minnas doften när helst jag vill, doften som är lite unken och lite smått rökig (från grillar) - doften av fuktigt gräs, doften av trängsel och fukt.

Barndomens semesterresor gick inte till något hotell eller till något annat land - de gick till diverse campingplatser, en stor gammal bil, och två tält - Vi var ju en ganska stor familj.

Det blev Camping på sommarlovet och jag förstår i efterhand att min mamma inte tyckte att det var mycket till semester, hon skulle laga mat till hela familjen ändå fast nu skulle det göras antingen på spritkök eller genom att stå i kö till campingköket (all ära till henne - jag märkte aldrig att hon tyckte det var jobbigt).

På kvällarna spelade man badminton eller fotboll med andra barn på campingen.
Sedan kröp man in i tältet och sov som en medvetslös efter att ha badat, lekt eller sprungit runt hela dagen. Sent på kvällen satt vi vid en fotogenlampa och spelade Fia eller kortspel hur mysigt som helst.

Varje år var något speciellt inplanerat som vi barn inte fick veta i förväg, det kunde vara Liseberg eller High Chaparall eller något annat speciellt ställe för oss som de hittat.

2 Comments:

  • At 2009-04-25 10:24, Blogger Hossan said…

    Mysigt!

    Ja, tänk så jobbigt och trångt att laga mat på spritkök. Mammor är fantastiska! (Pappor med ibland)

     
  • At 2009-04-25 17:51, Blogger -Nena- said…

    Drömmer mig tillbaka.

    Skulle kunna vara jag som skrev precis det.
    Tältsemester och när vi var halvägs ur vår stad kom vi alltid på vattendunken och fick vända hem *S*
    Samma visa vart år, aldrig lärde vi oss.

     

Skicka en kommentar

<< Home

 
Hit Counter
Free Counter