Kimmietid

maj 19, 2008

Recept till Hossan och kanske någon annan

Knäckig Rabarberpaj

Skär 500 g rabarber i små bitar, lägg dem i botten på en ungsfast form, strö på lite socker

Smält 150 g smör i en kastrull och häll i en halv dl ljus sirap och 1 dl grädde - vispa ihop och dra av kastrullen

Blanda detta i en skål:
2 dl mjöl
2 dl havregryn
1 tsk bakpulver
2 dl socker

Blanda detta med det i kastrullen, fast kastrullen ska ej stå på plattan då bred geggan över rabarberna o grädda i 25-30 min i 175 graders ugn, eller tills ytan fått fin färg o ser knäckig ut. Servera ljummen med glass eller vaniljvips.

Detta receptet hittade för några år sedan på Linda Skugges blogg - sedan dess gör jag inga andra rabarberpajer - ingen har varit godare än denna.

3 Comments:

  • At 2008-05-19 09:28, Anonymous Anonym said…

    Det där lät ju inte alls dumt. Jag är egentligen inte så glad för rabarber men detta kändes lockande.
    Kanske man skulle pigga upp en vanlig måndag med något gott *skriver ut receptet* ;)

    Ha en skön måndag
    /Nena
    http://nena.bloggagratis.se/

     
  • At 2008-05-20 09:12, Anonymous Anonym said…

    Det där receptet har jag kopierat nu - måste testas... Rabarberna gror och det är kul att hitta ett nytt recept på rabarberpaj - tack!

     
  • At 2008-05-20 18:58, Anonymous Anonym said…

    Nu har jag den här pajen i ugnen... hoppas den är så god som den verkar...

     

Skicka en kommentar

<< Home

 
Hit Counter
Free Counter