Kimmietid

november 08, 2006

Vicke skriver om att vi blivit avtrubbade

...och det har han helt rätt i, man blir på något sjukt sätt van vid att hemska saker händer hela tiden. Jag tror att nu förr tiden så måste det komma nära en för att man riktigt ska reagera mer än att bara säga - Gud vad hemskt när man ser det i tidningen. Man reagerar bara riktigt starkt när det drabbar någon som står en nära.

I Malmö har det ju blivit så väldigt mycket våld de senaste åren, barnen
rånas på mobiltelefoner, min mamma blev väskryckt vid 75-års ålder.
Ungdomsgäng slår ner folk helt oprovocerat.
Det som händer är att man inte går ut i samma utsträckning, när jag var i 20-års åldern gick jag ofta hem mitt i natten ensam eller i sällskap av bara någon väninna, det skulle jag aldrig göra nu.
Nu ser man till att bli hämtad eller tar taxi istället för cykel.
Det är verkligen hemskt att det ska bli så och hur ska det bli när sonen är gammal nog att ge sig ut på äventyr själv?

1 Comments:

  • At 2006-11-08 16:51, Anonymous Anonym said…

    Jo, det är precis som du skriver att det nästan måste vara någon nära för att man ska reagera.

    Fast det är nog inte heller så bra att lägga ALLA olyckor på sina egna axlar då går man under väldigt fort. Kommer ihåg hur sjuk jag blev då, när jag tog åt mig allt och grät över allt som jag läste i tidningen. Någonstans måste man kunna distansera sig UTAN att bli känslokall och ignorant - eller?

    ----

    Det är knappt jag vågar åka taxi heller :(

    Är aldrig riktigt hundra på att färden verkligen ska gå dit jag ska....

     

Skicka en kommentar

<< Home

 
Hit Counter
Free Counter